“Het is net als bij een auto: je kunt niet op een lege tank rijden.”
Laatst vertelde een mantelzorger dat zij een speciale time management cursus had gedaan. Ze leerde haar tijd en haar taken te managen en kreeg er uiteindelijk veel voor terug: rust in haar hoofd en geen schuldgevoel.
Ze gaf de volgende tips voor andere mantelzorgers:
- Maak eerst tijd voor jezelf. Terwijl je alle ballen in de lucht probeert te houden voor gezin, werk en mantelzorg merk je langzamerhand dat het leven aan je voorbij gaat. Vrienden zie je amper, iets voor jezelf doen zit er helaas niet in en je voelt je af en toe hartstikke moe. Het is net als bij een auto: je kunt niet op een lege tank rijden. Om de energie te houden om voor anderen te kunnen zorgen, moeten we zo nu en dan even bij tanken. Dat is niet egoïstisch maar praktisch! Door leuke dingen voor jezelf te doen, krijg je energie en dat heb je nodig. En de enige die dat voor jou kan regelen ben jij zelf!
- Plan voor uit. Zodra je het voor elkaar krijgt om vooruit te plannen – al is het maar vijf minuten – zal het je op de lange termijn veel tijd schelen. Bijvoorbeeld: ik maak een planning voor de hele week voor de zorg voor mijn moeder. Daar plan ik als eerste alle professionele zorg in: thuiszorg, thuishulp en een betaalde mantelzorger. Dan plan ik de dagen en/of tijden van mijn broers, zussen en mij. In een oogopslag zie ik dan waar we gaten moeten opvullen.
- Bepaal rollen en verantwoordelijkheden. Dubbelop dezelfde taken uitvoeren is zonde van je tijd. Zaak is dus om de taken zo goed als mogelijk te verdelen. Op die manier weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt. Als iemand namelijk niet op de hoogte is van zijn taak, blijft het liggen en draaien de anderen er voor op. Dat kost dus meer tijd dan even met elkaar om de tafel en overleggen over wie wat doet.
- Maak wekelijks een prioriteitenlijst.Ik doe hier wat, ik doe daar wat en uiteindelijk raak ik in de stress omdat iets dat nog niet af is, ineens ingestuurd moet worden of geregeld moet zijn. Herkenbaar? Een prioriteitenlijst helpt daarbij. Het helpt me te focussen op wat belangrijk is en wat even kan wachten. Ik categoriseer alle taken als volgt: a) moet echt gedaan worden b) moet mogelijk gedaan worden. Richt je maximaal op 2 tot 3 dingen. Een agenda of schrift is daarbij heel handig.
- Hou rekening met tegenvallers. Je kunt nou eenmaal niet alles vooruit plannen. Als dingen anders lopen: Vecht er niet tegen, dat kost tijd en stress. Laat het over je heen komen en zodra de crisis voorbij is, ga je kijken wat je kunt redden en wat weer opnieuw is. Maak je vooral niet gek. Daar heeft niemand iets aan.
Bron; Marjolijn Bruurs, zij is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was tot voor kort een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer.